Cambodja: van geschiedenis tot strand

4 januari 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Beetje snel op het verslag van Laos, maar aangezien we nu al een tijdje in Vietnam zitten, lopen we al een beetje achter met onze verhalen/foto's.

Vanuit Don Det (4000 islands) zouden we de grens overgaan naar Cambodja. Omdat we veel slechte verhalen hadden gehoord over deze grensovergang (enorm veel scams) hebben we na wat research ervoor gekozen alles op eigen houtje te doen ipv via een tour. Gelukkig hadden meer mensen dit bedacht dus al gauw waren we met 5 man besties voor de reisdag. Een boot en tuktuk zou ons naar de grens brengen. Al gauw begon hindernis 1. De tuktukchauffeur was al niet zo vrijgevig in zijn onderhandeling, maar wilde ons ook nog eens een kilometer van de grens eruit gooien en zouden wij in de brandende zon het laatste stuk moet lopen. Dacht het niet! Volhoudend bleven wij gewoon zitten, gaf hij toch toe en zette ons een paar meter voor de grens af. Aangekomen bij de Laos grens, spreekt een man in nette kleren je aan en zegt dat hij het voor je regelt omdat het sneller is en minder gedoe. Uiteraard voor meer geld maar hij laat je voelen alsof er geen andere optie is. Trappen we niet in. We lopen zelf door en dan moet je je paspoort en vertrekkaart laten zien en betaal je 2 dollar voor een exitstempel. Wat uiteraard onzin is aangezien je daar al voor betaald hebt bij je visum on arrival. Daarna loop je door naar de Cambodja grens. Met de scams in ons achterhoofd liepen we in eerste instantie gewoon alles voorbij, maar werden al gauw terug geroepen. Hindernis 2: health-check, verplicht, 1 dollar. Ze richten dan een (kapotte) temperatuurmeter op je hoofd om te zien of je geen enge ziekte hebt. Deze hebben we kunnen omzeilen door ons vaccinatieboekje te laten zien. Ze bladerde wat interessant door het boekje (wat ze uiteraard niet kunnen lezen) en keurde het goed. Hindernis 3 is het visum zelf. Hoort 'officieel' 30 dollar te kosten, maar de mannen in uniform vragen zonder je aan te kijken 35 dollar. Hiervan waren we op de hoogte en doe je verder niks aan. Als je even pech hebt en alles vergeet of kwijtraakt zoals een van onze reisgenootjes, ben je 7 dollar extra kwijt. We liepen verder de grens over en binnen no-time waren we in Cambodja waar een busje ons verder zou brengen, maar moesten we helaas nog wachten op de anderen die wel via een tour geboekt hadden. Uiteindelijk vertrokken later op de dag gearriveerd in Siem Reap.

In Siem Reap is vooral Angkor Wat een grote trekpleister. Een tempelcomplex en grootste religieuze monument in de wereld. In Bagan hadden we met een e-bike rondgescheurd dus dat wilde wij nu ook wel. De eerste dag hebben we een paar van de kleinere tempels bezocht. Op onze weg terug was de accu van ons e-bike leeg terwijl de man zei dat hij dat prima zou halen. Op zoek naar een oplaadpunt, want hij had wel een accu meegegeven. Probleem was echter dat alle mensen aan wie we het vroegen nog nooit van een e-bike hadden gehoord en versteld stonden dat hij opgeladen moest worden ipv benzine erin gooien. Uiteindelijk had een man geregeld dat wij het in een hotel konden opladen. Dus hele scooter in de lobby gereden, stekkertje erin en zelf op de banken naast de scooter wachten. 'S avonds hadden we met wat NL'ers afgesproken om te eten met een hotpot (gourmetachtig maar dan kan je ook een soepje maken). De lange pubstreet was iets te gezellig waardoor we iets later naar bed gingen om de volgende ochtend de sunrise bij Angkor Wat te bekijken. Nog enigzins onder invloed liepen we met massa's mensen naar een goede spot. Wat was dit druk en toeristisch! Het was wel mooi om te zien maar vanwege bewolking niet zo mooi als je van de foto's kent. Aangezien we nog iets te brak waren zijn we na zonsopgang nog even terug in bed gekropen en smiddags een nieuwe poging gedaan. Ditmaal de grotere tempels bekeken. Vooral Ta Prohm (Tomb Raider) was indrukwekkend doordat de tempel diep in het bos ligt en daardoor verwikkeld in wortels en bomen groeien op de tempel.

Na Siem Reap zijn we doorgegaan naar Pnom Pehn, de hoofdstad van Cambodja. Aangekomen bleken we overboekt dus werden we ondergebracht in een hotel ernaast. Volgende dag hebben we ons via tuktuk laten wegbrengen naar Tuol Sleng museum, een oude school die door de Rode Khmer werd omgebouwd tot de beruchte "gevangenis S-21" en waar duizenden gevangenen werden ondervraagd, gemarteld en vermoord. Kleine geschiedenisles: De rode Khmer wilde terug naar een agrarische samenleving, dus iedereen die dit niet volgde werd vermoord. Een kwart van de Cambodjaanse bevolking is uitgemoord. Hierna door naar de killingfields, de plek waar de slachtoffers werden omgebracht en gedood. Allemaal massagraven en wanneer het regent komen er nog steeds kledingstukken en botten omhoog uit de grond. Heftig! Dit speelde zich af in de jaren 90, 20ste eeuw dus zo lang geleden is het allemaal nog niet. Je ziet ook weinig oudere mensen lopen in Cambodja gewoonweg omdat hun generatie weggeveegd is.

Na deze culturele uitstapjes was het tijd voor strand. Aangekomen in Sihanoukville was de kamer die we hadden geboekt weer eens overboekt. Na een poging ons op een matras op de grond te slapen, toch nog naar een betere accomodaties verplaatst. Die dag lekker op het strand gelegen en 's avonds met twee NL meiden die we ontmoet hadden in Laos wat gaan eten en drinken. Omdat we elkaar een beetje gek hadden gemaakt en de meiden bij terugkomst beestjes in hun bed hadden gevonden, zijn zij midden in de avond op aanraden van ons, bij ons komen slapen. Net een slaapfeestje.. De volgende dag ook lekker op het strand gelegen met hun en 's avonds wezen stappen. Althans, bijna de hele avond drie op een rij gespeeld met als doel te winnen van een van de barmannen ;)

De volgende ochtend gingen we met zo'n vieren naar het kleine eiland Koh Rong. Hiervoor moesten we van Sihanoukville 1,5 uur met de boot. Hier aangekomen was het moeilijk een passende slaapplek te vinden aangezien het nogal prijzig was. Op een gegeven moment kregen we bij een accommodatie het voorstel om met zo'n vieren een familiebungalow op het strand te huren. Na overleg met elkaar en het afwegen van de andere opties dit gedaan. De dagen hier bestonden vooral uit het lekker op het strand liggen en 's avonds spelletjes doen en bier drinken, het leek net vakantie ;). Ook waren we daar toen het volle maan was en werd er op het eiland een full moonparty gehouden met een vuurshow, deep house en veel drank. De party begon om 10 uur en duurde tot zonsopgang. Tegen 5:30 richting onze bungalow gegaan om vervolgens vanuit de zee de sunrise te bekijken. De  volgende ochtend allemaal brak en was een ons reisgenoten ziek geworden. Waar wij in het begin allemaal nog dachten dat het door de drank kwam was dit niet het geval toen ies en sjoerd het aan het eind van de dag ook kregen. Een horrornacht volgde waarbij vooral ies het zwaar had en eigenlijk alleen maar bij de wc heeft gezeten. Sjoerd moest een keer overgeven en kon toen wel slapen. We vroegen ons allemaal af waarom wij ziek waren geworden en we kwamen tot de conclusie dat dit kwam, omdat het riool uitmond in de zee waar iedereen in zwemt. Terwijl we beide nog zwak waren moesten we de volgende dag een pittige reis maken van Koh Rong naar Ho Chi Minh (Vietnam). In ons volgende verslag meer over deze spectaculaire rit.

Op het moment van schrijven zitten we al in Vietnam en komt de datum om weer naar huis te gaan (15 februari) akelig dichtbij! :( Eerst maar eens genieten van het bezoek van ies haar ouders en sjoerds zijn moeder!

1. Nicole:
    4 januari 2017
    Gedenkwaardige ervaringen maar geweldig. Geniet in Vietnam samen met ouders/moeder .
  2. Anje:
    4 januari 2017
    Weer fantastische ervaringen en mooie momenten.
    Zie ernaar uit om dit straks met jullie te delen.
    Tot snel.
  3. Cyril:
    8 januari 2017
    Mooie verhalen en zeer boeiend geschreven. Een ding valt op!! Beestjes in bed leggen om met 3 dames te slapen( Sjoerd ) heleeeeeeee oude is dat . HA HA